Alle så en katt

Alle så en katt

Boka kaster lys over hvordan man kan se en katt fra ulike perspektiver på en god og spennende måte. Dette ser vi gjennom øynene til forskjellige dyr, mens vi følger kattens reise gjennom verden.

I Alle så en katt følger vi en katts reise gjennom verden. Katten møter ulike dyr og mennesker på veien, og vi som lesere får da et innblikk i samspillet mellom dem. Vi får oppleve måter de forskjellige kan oppfatte katten på, som er alt fra liten og lodden til stor og skremmende.

I boka er det et klart barneperspektiv, men vi tenker at boka er mest interessant for de litt eldre barnehagebarna. Dette på grunn av at bildene kan være vanskelig å tolke for de aller minste, og er ganske komplekse. Gjennom boka møter vi flere kjente dyr som katt, hund, fugl og fisk. Barn kan også kjenne seg igjen i måten man ser katten på, ved at noen synes katter er søte, mens andre kan synes at de er skumle. Gjentakelser er et virkemiddel som blir mye brukt i teksten, og dette gjør at den er relativt lettlest.

Flere av dyra vi møter vil være kjent for mange av barna, men det er også noen dyr som det ikke er sikkert at alle er så godt kjent med. Det er for eksempel flaggermus, loppe og stinkdyr. Illustrasjonene er store, fargerike, gøyale og varierte. Det gjør det spennende å bla over til neste side, og gjør at du får lyst til å fullføre boka. Spenningen i teksten utspiller seg gjennom at vi ser hvordan de ulike dyrene ser katten. Utover i teksten blir også illustrasjonene mer og mer dramatiske og abstrakte og dette fører til at man blir spent på hvordan boka skal ende. Språket i boka er relativt kortfattet, så man må her lese mer mellom linjene og se på de tilhørende bildene. Forfatteren har brukt typografien som et virkemiddel, og som veiledning for den voksne leseren på hvordan man skal lese boka høyt.

Det er en åpen avslutning på boka som kan starte spennende samtaler med barna. Det er også her gjentakende at det er bildet som er det dominerende, og som vekker mest interesse. Avslutningsvis vil vi anbefale denne boka for barnehagebarn i alle aldre. Dette fordi den kan være med på å starte gode samtaler sammen med barna, og de får muligheten til å tolke sammenhengen mellom tekst og bilde.