Alle tre i skogen

Alle tre i skogen

Har du noen gang vært på søk etter noe spesielt, noe som betyr mye for deg? Det har Brage. Bli med inn i et bildebokunivers om skogen, og alle dens skapninger.

Ane, Vera og Brage er på let igjennom skogen etter to forskjellige skikkelser. Den ene blir funnet som en overraskelse for barna i fortellingen og som leser, samtidig som den er mer oppklarende for hva starten forteller. Den andre er man klart på utkikk etter hele veien fra side til side med spennende hint fra teksten. På veien blir leseren tatt med på reisen med morsomme rim og en fortelling som er tydelig gjenkjennbar igjennom bildene. Men pass på, bildene kan lure deg som leser til å tro du har funnet den røde skikkelsen man er på let etter med andre små røde detaljer.

Boken og teksten viser her et helt klart barneperspektiv. Teksten tilpasset barneleseren med enkle setninger med rim om skogen som fanger leseren. Teksten gir leseren en mulighet til å følge barna i boken med egne øyne videre inn i skogen, og gir en god mulighet til å leve seg inn i historien mens man leser. Bildene i boken gir en mulighet til å følge historien videre, ved at hvert oppslag viser at de på et nytt sted på let, og for hver gang man ser på de forskjellige oppslagene, oppdager man noe nytt.

Det finnes et klart mønster hvor leseren følger barna gjennom skogen på leting etter reven. I noen deler av boken har forfatterne valgt å bruke rim som en måte å lede oss videre i fortellingen. Gjennom illustrasjonene får vi med oss hvilken vei barna skal gå, ved at de for eksempel peker til høyre, bruker blikket sitt til å føre oss videre, eller stien som viser oss hvor barna må gå. I paratekstene er det illustrasjoner av en sverm med bier. Følger du godt med legger du merke til at det kommer en ny bie for hvert oppslag, som følger barna, helt til de finner bikuben. Boken refererer også til flere fortellinger som leserne vil kjenne igjen. På leting etter reven finner de en hatt og en tavle som sprakk. Her refereres det til Mikkel rev. Senere i teksten vil vi også møte på trollet og de tre bukkene Bruse. Vi finner flere slike referanser gjennom hele fortellingen.

I boken våkner hovedpersonen opp og merker at reven som vanligvis er under puten, er borte. Dermed må barna ut på en tur i skogen for å finne denne reven. Skogen er fremmed, og barna utforsker mens de går. Vi ser at de ikke er helt sikre på hvordan og hvor en rev vanligvis har hi. Mens vi følger disse barna, følger vi også hvordan de tar seg gjennom en fremmed skog, og de spennende og fremmede dyrene de møter på veien.

Gjennom de forskjellige oppslagene får vi med oss at halen til reven stikker ut på nesten hver side i boka. Her blir det spennende for barna å lete etter halen når det dukker opp mange røde farger på alle sidene som lurer barna til å tro at det kan være halen. Dette er en fin måte å gjøre barna oppmerksomme på alt som skjer rundt dem.

I persongalleriet finner vi en gjeng på tre barn; Ane, Vera og Brage. Disse barna er lett gjenkjennelige ved at de har faste klær. Dette vil gjøre det lett for barna å finne ut hvem som er hvem av barna. Brage er den eneste gutten, som gjør at han er lett gjenkjennelig. Vera og Ane finner vi ut hvem er på oppslag syv i boken når Vera peker og spør om noe på oppslag seks, og man ser hvem som peker på oppslag nummer syv. Reven er ikke like lett gjenkjennelig, men vi blir kjent med reven på oppslag fem når vi ser reven som ikke lenger er i hi hos Brage. Gjennom boken vil vi følge reven via halen hans, som stikker ut og leder oss videre i historien.

Kort oppsummert vil vi si at denne boken inneholder mange spennende kriterier som vi ser gjennom hele boken. Det er en fin måte for barn å kjenne igjen mange eventyr i denne historien, blant annet eventyr som Bukkene Bruse. Dette, sammen med eventyret i seg selv, vil fange barnas oppmerksomhet, og det å jakte etter halen på hvert oppslag bidrar til spenning for leseren. I barnehagesammenheng kan man gjøre det til en morsom utedag om man har en skog man kan bruke. Da kan man legge ved flere bilder av halen, og la barna for eksempel jakte etter halen på vei til utestedet barnehagen skal til. Ved hjelp av dette, vil de også kunne kjenne igjen historien, og etterhvert kan man lage et helt teater av den.