Bella i barnehagen

Bella i barnehagen

Vennskap, slåsskamp, forelskelse og lekeidyll! Barn opplever mange nye erfaringer i barnehagen. I Bella i Barnehagen får man et spennende innblikk i de yngstes opplevelser i barnehagen.

Bella er ei dukke som går i barnehagen sammen med andre lekedyr, og i dag er det bare Bella som går til barnehagen. Noen av de andre dyrene må bli hjemme av forskjellige grunner: krokodillen og frosken er forkjølet, sjiraffen har mistet halen og kaninen har mistet ørene. I barnehagen møter Bella på Rolf, som hun er forelsket i. De leker at de er fugler og hopper fra en høyde og ned på puter. Så kommer Fredrik flyvende og vil være med på leken, men det vil ikke Bella og Rolf. De tre begynner å slå hverandre, og Fredrik blir lei seg. Det hele ender med at Fredrik får være med og neste dag er det fest hos Bella.

Bella i Barnehagen har et klart barneperspektiv. I boken følger vi nemlig en opplevelse sett gjennom barnet Bellas øyne. Det er Bellas erfaringer som er bokens fokus. Dette kommer tydelig frem ettersom det er Bellas tanker som blir fremstilt. Et eksempel på dette er når Bella møter vennen sin Rolf i barnehagen, og vi blir fortalt at “Bella er forelska i Rolf”. Allikevel er det veldig få beskrivelser av Bellas tanker og følelser, men i stedet er det god skildring av konkret handling som oppstår i barnehagen. Den konkrete handlingen i Bellas barnehage som vi leser om er derimot en typisk opplevelse for de fleste barnehagebarn, noe som forsterker det klare barneperspektivet. Alle barnehagebarn opplever både utfordringer og gode opplevelser i samspillet med de andre barnehagebarna, sånn som utfordringen av å finne noen å leke med og oppleve utestengning, men også den varme, glade følelsen av å leke i et fellesskap av venner.

Om samspillet mellom ord og bilder, kan vi si at teksten repeterer bildene, ved å fortelle om hva som skjer på bildene. Bildene i boka har en slags besj/gul tone og det er brukt en del lyse farger. Du skjønner godt problemene og situasjonene som skjer på bildene hvis du ikke hadde tekst som for eksempel: «Men krokodilla og frosken må bli heime for dei er forkjølte». Her ser vi tydelig at krokodillen og frosken begge ligger i senga si. Krokodillen med termometer i munnen og frosken med et papir i hånden sin. Så ser vi også at det ligger masse snørrpapir på gulvet. Så du ser tydelig at teksten repeterer bildene, men også gir noe ny informasjon.

I boken Bella i barnehagen er det muligheter for gjenkjennelse og identifikasjon hos barna. Vi følger jo Bella som skal i barnehagen, som mange barn kan identifisere seg med og det kan både være en trygghet for barn å lese om noe kjent og være morsomt. I boken møter også Bella på både en liten forelskelse i Rolf og en krangel når Fredrik ikke får lov til å leke med Rolf og Bella. Som nok er en krangel mange barn kan kjenne seg igjen i spesielt i barnehagen. Vi får også se hvordan de løser krangelen og leker sammen alle sammen til slutt. Her viser boken vennskap og inkludering til slutt.

Boken har en tydelig struktur med et handlingsforløp som bygges opp mot et klimaks der fuglen Fredrik ikke får være med på leken. Vendepunktet i handlingen er når Fredrik allikevel får være med på leken og det blir fest hos Bella neste dag. Slutten på boken er litt brå siden det gikk rett fra slåsskamp til selskap. Overgangene i boken flettes ikke så godt sammen slik at handlingen blir hakkete, men siden dette er en bok for småbarn er det en enkel overgangsform.

Bella i barnehagen er en enkel og sjarmerende småbarnsbok som egner seg perfekt til de aller minste. Gjennom å følge Bellas opplevelser i barnehagen får vi et innblikk i en typisk barnehagehverdag som barna kan relatere til. På denne måten får boken et klart barneperspektiv med flere muligheter for gjenkjennelse, identifikasjon og et sterkt persongalleri. Samspillet mellom bilde og tekst er preget av en tydelig ikonotekst der bildene og teksten samarbeider med å formidle budskapet i fortellingen, og man kan tydelig forstå handlingen ved å både se på bilde og tekst. Fortellingsmåten er svært enkel, noe som gjør det mulig for små barn å følge med på og forstå handlingen. Vi synes boken egner seg svært godt for småbarn og vil derfor anbefale den for dette publikumet.