Brillebjørn blir henta i barnehagen

Brillebjørn blir henta i barnehagen

Hvordan ville du reagert om du hadde drømt om sparkesykkel og full fart på vei hjem fra barnehagen, men heller møter en vogn i døra?

Boken Brillebjørn blir henta i barnehagen handler om Brillebjørn og Bo som skal bli hentet i barnehagen. Brillebjørn gleder seg til å bruke sparkesykkelen han fikk til jul på vei hjem, men det snør og når mamma kommer går alt galt.

I boken møter vi Brillebjørn. Han er i barnehagen sammen med bestevennen sin Bo, og nå venter de på å bli hentet. Brillebjørn er en bjørn i en menneskeverden. Han føler, tenker, snakker og går i barnehagen sånn som mange andre barn. Fortellingen foregår i hentetiden, som er en situasjon alle barnehagebarn kan kjenne seg igjen i. Det er ikke alltid sånn at man vil hjem fra barnehagen, og da kan det også oppleves at mamma og pappa virker ekstra kjipe. På denne måten kan man se at barneperspektivet kommer tydelig frem i handlingen, hvor følelsene til Brillebjørn kommer klart frem i både tekst og bilde. Boka får også frem et tema som foreldre kan kjenne seg igjen i. Å hente barn i barnehagen kan være en utfordring, og kan lett oppleves som stressende. Spesielt når barnet låser seg og ikke ønsker å dra. Boken får gjentatte ganger med viktigheten av å sette seg ned på barnets nivå i slike situasjoner. Handlingen i boken har et humoristisk vendepunkt mot slutten. Man finner humor flere steder i boken gjennom både bilder og tekst. Humoren i bildene finnes i detaljene. Eksempler på dette er f.eks. når Brillebjørn velter en kopp med blyanter. Dette står det ikke noe om i teksten. Enkelte ganger, som når faren til Bo kommer inn i barnehagen, dukker det opp tilleggsinformasjon i bildene. Dette kan vi også se på neste bilde, hvor Bo og Brillebjørn danser. Denne humoren er ment at skal være morsom for barna, og er ikke alt for vanskelig å legge merke til. Teksten som legges til ved siden av hendelsen i bildet er med på å hjelpe barnet til å registrere at det skjer noe der.

Strukturen i boken er enkel og lett å følge. Teksten og bildene utfyller hverandre godt. Teksten forteller det som skjer, og bildene samsvarer i stor grad. Bildene får i tillegg frem litt ekstra informasjon teksten ikke sier selv. De ekstra detaljene i bildene er med å skape humor og spenning, samtidig som at de utfyller historien. Det er masse ulike objekter i bildene som barn kjenner igjen fra barnehagen og som gjør det veldig åpent for gode samtaler og språkutvikling.

Spenningen i boka går ut på hvordan Brillebjørn kommer seg hjem, og om moren får han med hjem i godt humør. Jeg mener dette er en god og lettlest bok for å få frem et tema som kan være vanskelig. Den kan hjelpe barn med å forstå at de ikke er alene om å føle på negative følelser som skuffelse, frustrasjon og tristhet ved henting. Boken tar tak i tematikken på en barnevennlig måte, som gjør at den er enkel å forstå, og fint kan leses for barn i alle aldersgrupper både i barnehagen og i hjemmet.