Hvalen som ville ha mer

Hvalen som ville mer

Hvalen Valdemor er ensom og møter mange og mye på jakten etter lykke på havets bunn. Han blir aldri fornøyd. Uansett hvor mye han samler på veien. Etter et møte med krabben, får hvalen Valdemor en stor åpenbaring.

Boka vekker spenning ved at forfatteren bruker rim, som gir en rytme når man leser høyt. Dette er noe barn kan bli engasjert av. Kontraster i fargene, bruk av lyse og mørke partier, størrelse på bokstaver, ansiktsuttrykk og former er kvaliteter som spiller en stor rolle i boka om hvalen Valdemor, i og med at dette kan være med på å skape nysgjerrighet.

Boka har flere humoristiske bilder, blant annet fisken som spiller på en trompet og blekkspruten som spiller på trommer. Samt at store deler av boka viser at Valdemor «drasser» med seg alt han finner på jakten etter lykke. Dette kan også være humor. Hvem hvalen Valdemor møter på veien og tar til seg på neste side er et spenningsmoment som går igjen og igjen i boka.

Bildene spiller en stor rolle i boka. Bildene får frem følelsene til hvalen og skaper stemning. I starten av boka er bildene dystre i fargene og ansiktsuttrykket til hvalen er trist, mens utover i boka blir hvalen mer og mer glad, og til slutt smiler hvalen Valdemor. I boka beskriver forfatteren en liten del av bildene, men det er mye på bildene man kan tolke selv.

Vi anbefaler denne boka for barnehagebarn i alle aldre i og med at boka kan bli brukt på forskjellige måter. For de aller minste kan det være nok å vise bildene og la dem studere dem, mens for de litt eldre kan man lese og la barna være med å undre seg over fortellingen. Boka er et godt utgangspunkt for å undre seg sammen med barna om vennskap og det å ha mye eller ingenting.