Bildebokanmeldelser fra barnehagelærerutdanningen

Vi er veldig glade for å ha et så godt samarbeid med barnehagelærerutdanningen på Universitetet i Sørøst-Norge, campus Drammen. Hvert år skriver studentene bildebokanmeldelser, og lager kjempefine kunstinstallasjoner inspirert av bøkene. Kom innom barneavdelingen i Drammen for å ta en titt!

Jeg har en gris i nesa!

Jeg har en gris i nesa!

Natalie våkner opp og grynter som en gris. Hva har skjedd i løpet av natten mens hun sov? Skoledagen blir annerledes. Ingen gymtime. Ingen lunsj. Ingen lesestund. Og heller ingen lekestund. Hva skyldes nå dette?

Forfatteren sender leseren inn i en verden sett fra barnets øyne. Dougherty formidler fortellingen fra et tredjepersonsperspektiv, men bildene representerer Natalies opplevelse fra start til slutt. Fortellermåten er barnevennlig, og illustrasjonene gir oss tilleggsinformasjon om hva som skjer gjennom dagen til Natalie.

Jeg har en gris i nesa! skildrer både spenning og humor til stort og smått gjennom sine livlige bilder og tekst. Barnas fantasi får komme til uttrykk, for hvordan kan man egentlig få ut en ekte gris av nesa? Som leser får man lyst til å blad videre i boken, for å se hvordan det går med Natalie og grisen.

Grisen, som er en viktig karakter i bildeboken, ser man blir gjennomgående tatt med i ulike elementer av boken. I klasserommet ser man det står en bok med gris som motiv i bokhyllen, barna vil ikke spise skinkesmørbrødene sine, og man får se tegninger fra Natalies medelever med grisemotiv på. Dyrelyden grynting nevnes også gjentatte gangen gjennom hele teksten. Dette kan skape et engasjement og deltakelse hos barn, da dette er en dyrelyd som mange kjenner til og synes er gøy.

Boken kan illustrere noe som er fremmed og uvant for et barn. Er det vanlig at vi som mennesker får karaktertrekk som man finner hos dyr? Til gjengjeld spiller bildeboken på barnets fantasi, ved at Natalie får en gris i nesa og hvordan hennes medelever ytrer kreativitet og fantasifulle metoder for hvordan hjelpe Natalie med «problemet» sitt. Gjennom sistnevnte får man et innblikk i hvordan samhold og omsorg, og det å hjelpe andre kan ta form i et barns perspektiv. Dette er en tematikk som er en naturlig del av mange barns hverdag, og som mange kan identifisere seg med.

Det er et tydelig samspill mellom teksten og bildene i Jeg har en gris i nesa!, da teksten beskriver hva som skjer i de fargerike bildene. Allerede på framsiden blir vi presentert for hovedpersonen i boken, Natalie. Bokens tittel blir uthevet i bred og rosa skrift. Rosafargen kan gjenspeile grisen som er en viktig karakter gjennom hele bildeboken, og fargen er gjentakende i bokens innsideperm.  Gjennom paratekstene, forside, bakside og innsidepermer får leseren en fornemmelse av hva de vil møte på gjennom Jeg har en gris i nesa!. Det blir både grynting, fortvilelse, glede, humor, kreativitet, latter og omsorg – temaer som kan berøre, skape dialog og vekke spenningsfaktor hos en barnegruppe i barnehagen.