Løveungen og Frøken Kanin på eventyr i Afrika

Karsten og Petra er bestevenner, og det er Løveungen og Frøken kanin også. Når Karsten og Petra leker sammen, gjør Løveungen og Frøken Kanin det også. En kveld reiser de med et fly til Afrika hvor flyet deres plutselig går i stykker. Men heldigvis har de med seg fallskjerm og lander i toppen av et tre mange apekatter. Nedenfor treet ligger det en fanget løve som trenger hjelp til å komme seg løs. Men de vet ikke hvordan de skal komme seg hjem.

Gjennom boken kommer det frem et tydelig barneperspektiv. Dette kan vi se ved at boken er skrevet på en barnevennlig måte av Tor Åge Bringsværd. Samtidig som illustratør Anne Holt har utfylt sidene med barnerelaterte tegninger, hvor det blir trukket inn kosebamser som kan snakke, fantasien, vennskap, livshåp og mot. Setningene er blitt skrevet slik at forfatteren ikke røper alt som skjer. Eksempelvis «og det.... ....har de heldigvis!». Når de drar ut setningen, med prikker skaper dette en spenning i fortellingen, der barna selv kan tenke litt hva de tror kommer til å skje gjennom å bruke bildene.

Fortellingen er nok gjenkjennbar for mange barn ettersom de selv kan kjenne seg igjen i tryggheten og lage god lek med kosebamsen slik som Karsten og Petra. Det blir tatt i bruk humor og spenning i løpet av fortellingen, i form av bilder og tekst, leserens fortellermåte og snakkebobler. Humoren kommer frem gjennom snakkeboblene hvor løveungen skal hjelpe jungelens konge og sier «jeg er en løve akkurat som deg». Dette kan få barna til å le ettersom de vet at løveungen er en bamse.

Bildene i boka er oppbygd på begge sider utover hele oppslaget. Dette gjør det spennende for barn å følge med, hvor det er masse å se på av detaljer, farger og figurer. Samtidig blir det enklere for den som leser å vise bildene mens man leser. Teksten er relativt stor og tydelig, så det blir ikke vanskelig for leseren å lese, samtidig som tekst og bilde utfyller hverandre godt. Dette gjør det spennende og morsomt for barna å følge med og ikke minst forståelig. Som nevnt tidligere er det snakkebobler i teksten hvor det blir påpekt gjennom replikker av hva dyra tenker og sier.

Holt har fremstilt persongalleriet og framstillingsformer på en god måte. Dette gjennom farger, utrykk og figurer. Samtidig som Bringsværd har skrevet historien på en forståelig, fantasirik og morsom måte.

Det er et fint samspill mellom ord og bilder, ettersom bildene også viser til hva som skjer samtidig som teksten forklarer det nøyere. Fortellingen spiller på kosebamser som kan snakke. Andre tekster som kan referere til dette er eksempelvis Ole Brumm og vennene hans. Samtidig kan teksten referere til barns hverdag hvor det er kos å ha en trygg bamse ved sin side som du kan dele alle tanker med, og føle at du alltid har noen å leke med slik som Karsten og Petra kan føle på. Paratekstene i boka blir utforma på fremsiden hvor det blir vist et rødt fly med Løveungen og Frøken Kanin oppi, med en jungel nedenfor. Bak på boken ser vi jungelen og en spennende tekst hvor vi får et utdrag om hva boken handler om. Epilogbilde er det bilde av en liten marihøne som kan være spennende for barna om de legger merke til. Bildebøker er gode bøker å lese for barn, dette fordi det er lett å forstå å leve seg inn i en verden slik vi fikk i dette eventyret. Forfatteren og illustratøren har sammen skapt en fin historie som jeg mener kan passe til alle aldre. Likevel spesifiserer den seg kanskje best til de mellomste barna i barnehagen, hvor begrunnelsen er at det kan bli litt mye tekst. Likevel passer teksten godt inntil bildene, som gjør det enklere for barn å følge med å leve seg inn i historien.