Leo er en elefant

Leo er en elefant

Leo er en elefant er en fin og morsom bildebok for de minste som baserer seg på en av mange barns favorittlek – det å leke at man er et dyr. Denne boken er en fantasifull bok og kan inspirere til lek. Man får et lite innblikk i hvordan barn tenker og ser verden.

Leo er en gutt som er med moren sin på handletur. Der må han liste seg rundt for å ikke ødelegge noe. Om han var en elefant måtte han listet seg veldig så han ikke ødela noe, fordi det er ikke like lett å vite hvor rumpa er som en elefant. Men om han var en elefant kunne vel snabelen hans redde en vase om den var på vei til å knuse?

Boka har et klart barneperspektiv på måten forfatteren har skrevet boka. Setningene er korte med passende illustrasjoner tilpasset teksten i boka. Boka vekker inspirasjon og fantasi hos barna ettersom illustratøren og forfatteren bruker mye humor i boka. For eksempel når forfatteren skriver at elefanten er flink til å leke gjemsel mens illustrasjonene sier noe annet.

Forfatteren bygger opp spenning ved at Leo blir en elefant en liten stund, men så går tilbake til seg selv på slutten. Forfatteren bruker både humoren og spenningen ved å vise hvordan en gutt lever som en elefant. Forfatteren legger opp til identifikasjon og gjenkjennelse ved at barn ofte kan identifisere seg som dyr eller leke med/at de er dyr, ettersom dette er noe som er en svært populær rollelek for de minste.

Samspillet mellom ord og bilde i denne boka er at teksten sier noe mens illustrasjonene viser det motsatte, dette skaper humor. Noen ganger repeterer bildene teksten ved at for eksempel Leo spør om han kan få is og illustrasjonene viser at han peker på en vogn som selger is. Mens bildene andre steder viser det motsatte, som når Leo som en elefant gjemmer seg bak et lite tre og teksten sier «denne elefanten var flink til å gjemme seg».

Kort oppsummert har boka et klart barneperspektiv og barna kan kjenne seg igjen i handlingen. Boka passer godt for de minste, den er inspirerende til lek og fantasi. Boka bruker humor og barns interesser. Det er et spennende samspill mellom tekst og illustrasjonene. I barnehagen kan man bruke denne boka til å få barna til å undre seg, det er en lettlest bok med korte setninger. Boka kan brukes til å danne lek eller ideer/inspirasjon.