Lille Gruffalo

Lille Gruffalo

Denne boken handler om lille Gruffalo som skal finne den store stygge musa. På veien dit møter Gruffalo på mange forskjellige dyr som kanskje kan hjelpe han på veien for å finne denne såkalte store stygge musa, om musa finnes...

Lille Gruffalo er en bok for barn som inneholder bilder, rim og muligheter til å oppdage ting når man skyver og trekker på klaffene. Dette kan fange oppmerksomheten til barna. Rimene som vi møter i teksten kan være med på å vekke interessen hos barna og gi et ønske om å lese bøkene igjen og igjen. I boken blir det møter barna kjente dyr som de på forhånd vet om er «snille eller slemme». Det er stor bruk av ledetråder i boken som skaper spenning. Du finner ikke svaret før du har kommet til siste side. Spenningen bygges også opp ved klaffene som kan skyves og trekkes.Man vet ikke hva som kommer før man drar ut bildene. Humoren i boken spiller på at lille Gruffalo, som er et monster, leter etter «den store stygge musa», som viser seg til å ikke finnes allikevel. Han møter isteden på en liten mus og skyggen hans, og det får lille Gruffalo til å løpe hjem til familien sin.

Illustrasjonene har et gjentakende mønster med bilder på venstre side i boka. Der er oppsettet en helt beige side med en sirkel i midten og et bilde inni denne sirkelen. Alle sidene har og en skyve- eller trekkefunksjon. Det er gjentakelser også i rimet og dette gir boken sjarm.

Dette er en bok jeg vil anbefale til familier og til alle barnehager. Det er en bok som passer til alle aldergruppene i barnehagen. For de yngste er det fasinerende å kunne skyve og trekke og for de eldre så gjelder det samme, men her spiller også rimene og humoren mere inn. Denne boken kan man gjøre til live ute i skogen og fortsette på historien av boken, hvor barna bruker fantasien og bestemmer hvordan boken skal ende.