Bildebokanmeldelser fra barnehagelærerutdanningen

Odd er et egg

Odd er et egg

Denne boken mener jeg er en viktig barnebok som kan brukes i barnehagen. Dette er en bok som flere barn kan kjenne seg igjen i, og den åpner opp for muligheter for barna i barnehagen til å snakke om følelsene sine. Den kan tydelig ses i et barneperspektiv noe som gjør at boken blir mer aktuell for barn i yngre alder.

Boken handler om Odd, som har et eggehode. Han er bekymret og holder seg unna det meste. Helt til han møter Gunn, som får alt til å forandre seg.

Odd er en gutt på snart syv år, med eggehode. Han er mye fortvilet og bekymra, derfor holder han seg mest mulig unna ting. Han unngår situasjoner på skolen fordi han er redd for å skade seg eller at de andre barna på skolen skal plage han. Moren hans, som er en høne passer alltid på at Odd er beskyttet og klar for dagen. Han pakker seg inn med håndklær og en te varmer. Odd takker alltid nei til å leke, og han gjemmer seg på do i friminuttet for at de andre barna ikke skal finne han. Han triller sykkelen fordi det er for skummelt å sykle på den. En dag endrer alt seg, hvor han møter en jente i bie drakt, som er full av energi og morsomme påfunn. De blir gode venner, og Odd har ikke hatt det så gøy på lenge.

Forfatteren Lisa Asiato leverer en kjempebra og viktig barnebok, som tar opp viktige temaer som angst og ensomhet. Det er et tydelig barneperspektiv i boken hvor vi møter på de ulike situasjonene som oppstår i Odd sitt liv, hvor han ikke føler seg bra nok og han er som oftest trist. Odd kjenner på mye følelser og mange av de følelsene han kjenner på er noe som flere barn kan relatere til. I denne boken så er det som nevnt mye følelser, for eksempel så er Odd kjemperedd for slåball. Så her symboliserer forfatteren at noe så lite, kan være så skummelt for noen. Historien gir mulighet for gjenkjennelse, eksempelvis ved det å føle seg annerledes og utenfor. Odd sitter på mange følelser, og han har gått inn et mønster hvor alt er blitt skummelt og derfor tar han avstand fra alt rundt som kan skade han. Man kan kjenne seg igjen Odd sine følelser fordi man ikke alltid vil være med på det de andre barna vil, og da er det fort at man føler seg utenfor.

Vi møter også på humor og spenning i historien. Vi kan ta for oss et eksempel i boken hvor Odd skal gi et glass med honning til Gunn. Han står på sykkelen sin for å strekke opp honning glasset til Gunn, men han ramler av sykkelen og er fortvilet for hvordan det har gått med hodet hans. Det viser seg da at han har et hardkokt eggehode, som han og Gunn ler av. I midten av boken så blir Odd fortvilet fordi Gunn ikke møter opp til når de skulle møtes i skogen. Dette er en spennende del i boken fordi vi som lesere blir nysgjerrige på om han finner Gunn igjen og hva som vil skje derav. Boken gir oss allerede et inntrykk ved å bare se de første sidene i boken, bildene er preget av gråtoner og dysterhet noe som forteller oss at det er en trist stemning. Når Odd møter Gunn så kan vi se at fargene i boken utvikler seg til en gultone noe som tilsier at det er en mer leken og god stemning i boken.

Kort oppsummert så er dette en bok som er perfekt å bruke i barnehagen. Vi blir dratt inn i Odds verden og hans perspektiv på verden som skummel og farlig. Men så møter han Gunn som gjør alt mye bedre, og viser han at verden kanskje ikke er så skummel allikevel. Boken viser tydelighet i Odd sine følelser ved hjelp av store bilder med mye fokus på Odd og hans følelser. Dette er en bok som anbefales å bruke i barnehagen fordi den kan være med på å vise barn at det ikke er farlig å ha litt triste tanker og følelser iblant. Bildene snakker for seg, og det er et godt verktøy å ta med inn i barnehagen for å kunne sette ord på følelser som kan være vanskelig til tider.