Prinsesse Henrik

Prinsesse Henrik

I denne boka lærer barna at man får lov til å kle seg ut som den de vil, uansett hva og hvem de er. Det er en lærerik bok med et viktig budskap som er lett å lese med barn, og fin til ettertanke. Det er et viktig tema i dagens samfunn.

Boka handler om at det er karneval i barnehagen, og Henrik vil kle seg ut som en prinsesse. Han blir møtt med motstand, men Henrik bryr seg ikke.

Boka har et klart barneperspektiv. Vi følger Henrik sine tanker og følelser gjennom boka. Henrik føler seg utestengt av de andre barna, fordi han har kledd seg ut som prinsesse. For noen kan dette være et møte noe fremmed og uvant. Her blir normene utfordret på en fin og forståelig måte for barn og voksne. Dette er et tema som kan være litt fremmed for mange, og det er en fin bok som barn og voksne kan lære av ved å lese den sammen.

Boka er et fint hjelpemiddel til å lære barn at de kan være hvem de vil. Barn liker å lese bøker, og her får de høre gjennom “andre” via et barneperspektiv at de kan gå i det de vil uansett hvem de er. En kvalitet ved persongalleriet er vi møter barn som går i barnehagen. Det er karneval i barnehagen og barna har lyst til å kle seg ut. Muligheten for gjenkjennelse og identifikasjon er dermed stor på forskjellige måter. Barna kan gjenkjenne seg i følelsene til Henrik f.eks så får Henrik kommentarer fra andre barn etter hva han har på seg. Dette viser at Henrik føler på utestengelse når barna ikke vil være med han når han ankommer barnehagen. Boka kan også bidra til å utfordre barns tanker identitet, ved at barna kanskje tenker annerledes og lærer noe nytt. Dette kan være med på å forme dem som person.

Andre relevante ting som vi synes det er viktig å kommenterer er blant annet samspillet mellom bilde og tekst. Det vi leser i teksten speiler seg på bildene. Det er altså samsvar mellom bildene vi ser, og teksten i leser. På de fleste bildene ser vi at karakterene vender mot høyre, altså neste side, som gjør at leseren får lyst til å bla om videre, og dette skaper en spenning om hva som er på neste side. Forsiden på boka er enkel, men har en sterk rosa farge som fanger blikket. Den inneholder også et bildet av hovedpersonen, og fonten på tittetelen er enkel og fin. Forsiden av boka fortsetter på innsidepermen når det kommer til fargen, men der er det også masse små rosa hjerter som dekker hele siden. Baksiden på boka er hvit, enkel, med lite tekst som enkelt forteller hva boka handler om, og et bildet av hovedpernsonen som man finner igjen på første side av boka.

Temaet i boka er lærerikt med et viktig budskap som kommer ganske tydelig fram i boka f.eks. når Henrik sier “ingen kan bestemme at bare jenter kan kle seg ut som prinsesser.... Alle er sjefen over seg selv!”.

Vennskap er også et tema i boka, når Henrik og Sara møtes, og Sara sier “du ser veldig fin ut med den kjolen”. Videre tar de følge til danseshowet, og Sara holder Henrik i hånden slik at han ikke faller når de danser.

Et siste eksempel er at følelser og tanker kommer tydelig fram når vi følger Henrik sitt perspektiv. Dette kommer til uttrykk i teksten ved at følelsene til Henrik blir lagt vekt på med store bokstaver, f.eks “Storesøster har lånt han en KJEMPEFIN kjole.....” og “Kjolen er HELT UMULIG å få av!”.

For å avslutte vår vurdering av boka så er dette en bok som vi anbefaler for barn og voksne å ta i bruk i barnehagen, som et hjelpemiddel til å snakke med barn om at man kan være hvem man vil uten å være redd. Dette er fin bok man kan lese i en samlingsstund, og som foreldre kan lese hjemme med barna sine. Vi anbefaler boka fordi temaet blir tatt opp på en måte som er lett å forstå og den er fin til å skape samtaler med barna i ettertid. Ut ifra våre erfaringer, har vi opplevd at uavhengig av kjønn, så har barn lyst til å kle seg ut som det de vil, denne boka kan hjelpe til med å vise at dette er helt greit, og at barna bestemmer selv. Det kan lære foresatte å si mer ja til hva barna vil ha på, og ikke si nei fordi det er “bare noe jenter eller gutter har på”. Denne boka anbefaler vi på det sterkeste!