Snill

Snill er en bok som tar opp et vanskelig tema om det å være flink pike og det å ikke bli sett av de rundt deg, og leve opp til de voksnes kriterier. En bok som yngre barn lett vil forstå og leve seg inn i, og der større barn vil se symbolikken og budskapet. Boka kan knyttes til hverdagslivet der foreldrene er opptatt med sitt og ikke ser sitt eget barn. En viktig bok for pliktoppfyllende piker om å ta ansvar og finne sin egen vei.

Boken handler om en jente som heter Lussi som er verdens flinkeste pike. Det at hun er så snill og stille fører til at hun blir usynlig og forsvinner i veggen, sammen med andre som har opplevd det samme.

Boken Snill vekker mange følelser hos leserne, følelser som man kan lett kjenne seg igjen i. Det vekker følelser som svik, det å føle seg usynlig, oversett og pliktoppfyllende og påpasselig. I starten av boken så får vi med oss at Lussi er en pliktoppfyllende stille jente, som følger de uskrevne reglene. Lussi må alltid være pent kledd, ha rene klær, lik lengde på neglene, skrive rett og være feilfri. Senere i boken så kommer det frem at hun bryter ut i frustrasjon og bryter alle reglene. Hun skriker, blir skitten, pelle seg i nesen og får bustete hår. Vi får en følelse av at hun er frustrert over å ikke bli sett, fordi hun forsvinner litt i kulissene.

Bildet og teksten komplimenterer hverandre. Teksten er skrevet på en poetisk måte, preget av dikt, noe som fremmer det understrekende budskapet. Vi ser allerede fra start at bildet har mange symboler som kan knyttes til hva som er skrevet. Bildene sier mer enn tusen ord. Alt rundt Lussi er dødt, feks: død plante, klokken som tikker, tomt fuglebur osv.

Dette er en bok for både store og små som ellers befinner seg i en travel hverdag som trenger en tankevekker. I en travel hverdag er det lett å ikke se barnet og bare være opptatt med sitt. Egenskaper som det å være stille, flink, pliktoppfyllende og rolig kan føre til at de ikke får den oppmerksomheten de trenger. Noe som kan bryte ut i frustrasjon, slik som Lussi gjorde i denne boka. Denne boka appellerer til flere enn barn som ikke føler at de blir anerkjent i hverdagen, noe forfatteren og illustratøren får frem på en god måte gjennom tekst og bilder.