Uni enhjørning

Uni enhjørning

Uni enhjørning tar oss med på en drømmende reise om å lengte etter en venn. Det er en veldig fin bok som passer til barn som har kjent på ensomhet. Fortellingen drar oss inn i en fantasiverden med en innholdsrik tekst med vakre illustrasjoner.

Uni er en enhjørning som drømmer om å ha en jentevenn. Hun tenker stadig på denne jenta, og hva de kan gjøre sammen. I en annen verden drømmer en liten jente om å ha en enhjørningvenn. De begge tenker på å ake sammen på regnbuen.

Det er et klart barneperspektiv i boken. Forfatter tar for seg et ettertenksomt perspektiv på hvordan barn kan føle og tenke. Illustrasjonene er tilpasset barn perspektiv, med mye farger og spenning. Det er mye gjenkjennelse og identifikasjon. Naturen, sol, regnbue, enhjørning, tegning, male, farger, fantasere, seng, sommerfugl, mor og far. Alt som bildene viser, repeterer teksten. Fargetonene og det fine papiret, gir et sammensatt utrykk og fremstår som en kunstopplevelse. Forfatteren har tenkt nøye gjennom detaljene i boka, det ser vi spesielt ved bruken av parentes. Parentesene får oss til å undre på hvor vakkert det egentlig er. Bruken av illustrasjonene i boka er varierende, noen sider er dekket med illustrasjon og tekst, mens andre har større mellomrom.

Denne boka skaper grunnlag for gode samtaler. Illustrasjonene er detaljerte, så her er det gode muligheter for samtaler om det man ser. Boken lar barna bli med inn i en fantasiverden. Den lar barna undre seg, peke på ting de gjenkjenner. Til tross for at boka handler ensomhet, kan vi likevel behandle det som en fantasibok. Uni enhjørning er en fin bok, som vi anbefaler for barn i barnehagealder.