Bildebokstips fra studentene barnehagelærerutdanninga USN, campus Drammen

Bukkene Bruse på badeland

Bukkene Bruse på badeland

Bukkene Bruse skal atter en gang til setes og gjøre seg fete, men det dukker kanskje opp noe på veien som er mer fristende enn den kjedelige setra.

I «Bukkene Bruse på badeland» så har forfatteren tatt en moderne vri på den gamle fortellingen om Bukkene Bruse som skulle til seters for å gjøre seg fete. Bukkene Bruse er en fortelling som vi er sikre på at de fleste har kjennskap til. Bukkene Bruse på badeland har den samme tradisjonelle starten som originalen, men så får bukkene øye på et skilt som leder mot badeland – dette virker mye mer fristende enn å gå over broen der trollet bor. Bukkene Bruse møter på ulike utfordringer som de ikke har kjent på før, plutselig dukker det opp en spenningsfylt overraskelse på badeland også.

Bukkene Bruse er en fortelling som er blitt gjenfortalt i flere tiår, denne gangen er det en ny vri. Bukkene Bruse er velkjent for både store og små – det er en fortelling som ofte blir brukt på flere arenaer. I Bukkene Bruse på badeland er det mer fokus på humor og spenning, dette er en sprekere og mer moderne vri på det gamle eventyret. Bukkene reiser til badeland istedenfor til seters, i boken ser man flere og sterkere farger og mangfold blant karakterene enn i tidligere versjoner. Bukkene lærer seg at de må dusje og bruke badetøy før det går ut i bassenget og sklien. Haren ber bukkene om å dusje før de går og bader «-Du-usje? sa den første bukken. -Alle må dusje før de går uti, sa haren.». Her er et eksempel på hvordan de møter en utfordring på badeland.

Bildene og ordene i boken henger godt sammen, bruken av farger skaper mer spenning og motivasjon for videre lesning. Det er også variasjon i skriftstørrelse, dette kan være til hjelp for den som skal ha høytlesning – hvilke ord man skal legge litt ekstra trøkk på. I fortellingen så drar Bukkene Bruse på badeland, et sted de aldri har vært før. Her møter de flere situasjoner som de ikke har vært i før. Leseren møter også mye større variasjon av karakterer og figurer, som gjør at mangfoldet kommer godt frem.

Fortellingen om Bukkene Bruse ender godt enda en gang, de slår trollet og får jubel. I Bukkene Bruse på badeland får man et nytt syn på bukkene, og innsikt i noe nytt og spennende. Bukkene utfordrer seg selv og vil prøve noe nytt, her lærer de seg ting de vanligvis ikke ville ha lært om de bare dro til setra. Bildene og teksten henger godt sammen, og fargene gjør boken mer interessant og gjør at det blir mer spennende å følge med. Boken er også litt uforutsigbar – man vet ikke helt hva som dukker opp på neste side, noe som gjør det morsomt og spennende å lese den.

Search the catalogue