Bildebokstips fra studentene barnehagelærerutdanninga USN, campus Drammen

Jakob og Neikob og alle andre

Jakob og Neikob og Alle Andre

Boka er verdt å lese fordi den fremmer et budskap om å være seg selv, og ikke sammenligne seg selv med andre.

Jakob og Neikob er bestevenner og bor sammen. Jakob sier ja til alt, og Neikob sier nei til alt. Masekoppen kommer på besøk en dag, og masekoppen er verdensmester i masing og har en stor gullmedalje. Neikob forteller at han vil bli som alle andre. De leter på bussen, i havet og i verdensrommet etter alle andre. På vei ned krasjer raketten på en planet kalt Uno og på planeten finner han et romvesen som kaller seg selv alle andre. Alle andre har en maskin, en klonemaskin slik at Neikob kan bli som alle andre. Neikob går inn i maskinen og kommer ut som alle andre, men han føler han har mistet seg selv. Han har bare på seg hatten sin. Masekopp og Jakob leter etter Neikob. Med gullmedaljen til masekopp finne de Neikob i verdensrommet.  Alle andre ser ut som alle andre, men på grunn av hatten finne de Neikob. Neikob innser at han har mista seg selv og vil egentlig ikke være som alle andre, men seg selv.

Boken er fremstilt med et barneperspektiv, der forfatter og illustratør bruker motiver og figurer som appellerer til barn. Det er også mulighet for gjenkjennelse og identifikasjon siden barn også kan sammenligne seg med alle andre. Språket er noe særlig interessant der boken inneholder bruk av ord som ja, nei og masing. Boken kan bli fortalt på flere måter avhengig av hvordan man legger den fram.

Samspillet mellom bilde og tekst er bra, fordi teksten beskrive bildene og du kan leve deg inn i bildene. Barna kan skape sin egen forståelse av boken. Eksempler er at når Neikob blir forandret slik at han er lik alle andre så er alle på tegningene like. I teksten så forteller Neikob at han ikke vil ta av hatten når han drar gjennom maskinen. Det ser vi på de senere bildene, at Neikob fortsatt har på seg hatten selv om han er lik alle andre..

En kort oppsummering og vurdering av boka, så synes vi det er en fin og forståelig bok. Den inneholder fine bilder som tar oss gjennom reisen til Jakob og Neikob på jakt etter alle andre. Språket og tekstoppbygningen er lett og forståelig og passer for alle barn.

Vi vil anbefale å bruke boken «Jakob og Neikob og alle andre» som lesestoff i barnehagen fordi det er viktig at barn allerede i barnehagealder føler en trygghet på at man er god nok slik som man er.

Search the catalogue