Bildebokstips fra studentene barnehagelærerutdanninga USN, campus Drammen

Lillesøster skal tisse

Lillesøster skal tisse

Lillesøster er en ny venn for 2-3 åringene, i denne boken er tematikken å slutte med bleie og begynne å tisse på do. Kari Grossmann illustrerer boken godt fra barnets perspektiv og vi får god forståelse for lillesøster sin selvfølelse. I tillegg kjenner vi oss godt igjen i voksenrollen hvor det er praktisk at barnet fortsatt går med bleie, for å slippe «søl». Dette er situasjoner alle små barn og voksne kjenner seg igjen i, det er derfor dette er en favoritt for barna.

Boka har et klart barneperspektiv og dette er hverdagssituasjoner som barna kjenner seg igjen i. I boken er det godt illustrert med bilder hvordan lillesøster blir «fanget» i leken og at hun må tisse er det siste hun tenker på når hun er i leken.

Boken vekker spenning og humor i om lillesøster klarer å rekke frem slik at hun får tisset på do. I boken så overtaler pappa henne til å ha bleien på når hun skal ut å leke, for da er hun lenger unna do og kan glemme seg så hun ikke rekker. Lillesøster er ikke fornøyd, men gjør som pappa sier. Men lillesøster har bestemt seg for å motbevise pappa. Plutselig kjenner lillesøster at hun må tisse, og skynder seg inn. I det hun kommer innenfor døren kaster hun av seg den tørre bleien og løper mot badet. Men det er opptatt av pappa! Som ikke vet hvor mye det haster. Hva skal lillesøster gjøre nå?

I den siste delen av boken bygges det opp spenning med bilder og korte setninger. Vi blir dratt inn i handlinger og det føles som om man er i situasjonen selv. Dette er noe også de fleste 2-3 åringer kjenner seg igjen i, den følelsen av å kanskje ikke rekke frem til do de første gangene uten bleie.

Jeg vil uten tvil anbefale denne boken til barnehager. Den er lettlest og morsom, i tillegg ufarliggjør den tema med bleieslutt. Det er mange barn som kan synes det er ubehagelig og kanskje litt skummelt å skulle slutte med bleie, men da kan de få litt hjelp av lillesøster.

Search the catalogue