angle-left Brillebjørn får plaster

Brillebjørn får plaster

Det er planleggingsdag i barnehagen. Mødrene til Brillebjørn og Warsan har glemt det, de møtes i barnehagen, men der er det helt mørkt. Mødrene må ta med barna på jobb. Brillebjørn og Warsan vil prøve ut alt det spennende som finnes på universitetet. Sparkesykkel inne ender med plaster på kneet til Brillebjørn.

Boka har et klart barneperspektiv, men vi mødre kjenner oss også godt igjen i hverdagen med små barn. Det kan av og til være litt kaos, som det vises på bildene. Vi følger Brillebjørn og Warsan i deres utforskning på kontoret til mødrene. Bildene viser tydelig to barn som har det kjempegøy med teip, kjeks, konvolutter, tusjer og permer som ligger strødd på gulvet.

Her viser Jackson til moderne syn på barn, der bare er selvstendige individer som får lov å prøve ut og erfare verden igjennom kroppen.

Brillebjørn prøver sparkesykkelen i gangen, spenningen stiger, hvordan vil dette ende?

Jackson er flink til å beskrive hverdagen med små barn og hvordan barn handler. Hun bruker en enkel tekst, ved siden har hun gode illustrasjoner. Boka viser god sammenheng mellom tekst og bilde, hvor bildene gjenspeiler handlingen i teksten. Boken har en fin og enkel historie, som er lett gjenkjennelig for liten og stor. Lesegleden vekkes av barns verden, ut ifra gjenkjennelige hendelser, som å utforske. Jackson legger ikke skjul på noe, hun viser til hvordan det er å ha med små barn på jobb. Bildene viser tydelig at ting ligger strødd, alt er kaos. Barna skal utforske, moren til Warsan ser litt sint og oppgitt ut overfor barna, når de leker med kopimaskinen. Bildene viser gjenkjennelige historier for de minste barna. De fleste foreldre kjenner seg nok igjen i lignende situasjoner, og foreldre kan fort bli litt svett i trøya av bildene.

Nok en herlig bok om brillebjørn. Her møter du gjenkjennelige situasjoner både som foreldre, og som barn. Brillebjørn-bøkene er lærerike og lettleste. Dette er en bok jeg anbefaler til bruk både hjemme, og i barnehagen. Aas har laget flotte illustrasjoner til boken, her kan små og store filosofere sammen. Denne boken vil nok lokke fram et smil, og kanskje en god latter

Search

nb-no sv-se en-gb

Categories Navigation